KC 2016/066
- Datum uitspraak:
- 17/10/2016
- Artikel:
- 65 Bjj, 77 Rjj
- Samenvatting:
- Klager beklaagt zich erover dat hij al acht weken geen Youturnbehandeling en Tip-bijeenkomsten krijgt. Volgens de directie worden de Tip-bijeenkomsten wel georganiseerd, maar vinden ze door stelselmatige weigering van de groep jeugdigen soms geen doorgang. Uit informatie van de inrichting blijkt het uitgangspunt van de behandelmethodiek Youturn, dat Tip-bijeenkomsten op tijdstippen worden georganiseerd waarop er geen onderwijs is. Daarnaast mogen jeugdigen de Tip-bijeenkomsten in beginsel niet weigeren en zou weigering door de gehele groep in principe niet moeten kunnen plaatsvinden of moeten worden geaccepteerd. De beklagcommissie stelt dat de inrichting waar het klager betreft niet heeft voldaan aan de uitgangspunten van Youturn. Klager is geen passende Youturn-zorg geboden. In ieder geval is deze zorg niet doeltreffend en doelmatig, nu deze plaatsvindt tijdens klagers onderwijsuren en klager niet op de hoogte is wanneer die Tip-bijeenkomsten plaatsvinden. Nu klager aangeeft wel Tip-bijeenkomsten te willen bijwonen en diverse Tip-bijeenkomsten niet zijn doorgegaan, heeft klager achterstand opgelopen in het behalen van zijn profielen en is geen sprake van zorg die gericht is op klager en is afgestemd op klagers reële behoefte. De beklagcommissie verklaart het beklag gegrond en kent klager een tegemoetkoming toe van € 20,-- voor het geen doorgang vinden van diverse Tip-bijeenkomsten.
- Uitspraak:
DE BEKLAGCOMMISSIE UIT DE COMMISSIE VAN TOEZICHT BIJ DE JUSTITIËLE JEUGDINRICHTING […]
De beklagcommissie heeft kennis genomen van het op 14 juni 2016 bij het secretariaat ingekomen klaagschrift van:
[…], verder te noemen klager.
Het klaagschrift, gedateerd 8 juni 2016, is er tegen gericht dat klager al acht weken geen Youturnbehandeling en Tip-bijeenkomsten heeft gekregen.
Klager heeft op 22 juni 2016 met de maandcommissaris gesproken en zijn klacht gehandhaafd.
De locatiedirecteur heeft op 28 juni 2016 schriftelijk op de klacht gereageerd.
Ter zitting van 15 augustus 2016 zijn klager en de directie op de klacht gehoord. De beklagrechter heeft de behandeling van de klacht aangehouden voor onbepaalde tijd, teneinde aanvullende informatie aan te leveren omtrent het al dan niet plaatsvinden van Youturn- en TIP-bijeenkomsten in de periode van april en mei 2016, inclusief data waarop de bijeenkomsten hebben plaatsgevonden.
De locatiedirecteur heeft de gevraagde informatie in een aanvullend verweer d.d. 12 september 2016 toegestuurd.
De behandeling van de klacht is op 14 september 2016 voortgezet, in het bijzijn van klager en […], locatiedirecteur.
Standpunt klager
Klager beklaagt zich er over dat hij al acht weken geen Youturnbehandeling en Tip-bijeenkomsten heeft gekregen. Klager wil hiervoor een compensatie van € 50,--.
Ter zitting heeft klager verklaard dat hij tot januari 2016 wekelijks om 13:00 uur Tip-bijeenkomsten heeft bijgewoond. In de periode voor maart 2016 hebben er weleens Tip-bijeenkomsten plaatsgevonden waaraan enkele jeugdigen van de groep deelnamen. De rest van de jeugdigen hadden dan de Tip-bijeenkomsten geweigerd. Vanaf februari/maart 2016 zijn er geen Tip-bijeenkomsten meer geweest, althans die zijn klager in ieder geval niet aangeboden. De groepsleiding is ook niet naar klager toegekomen met de mededeling dat er zal worden getipt. Klager heeft geen Tip-bijeenkomsten geweigerd. De groepsleiding heeft aangegeven dat zij hebben verzuimd Tip-bijeenkomsten te houden. Op de flipover waarop de Tip-bijeenkomsten worden uitgewerkt zou moeten te zien zijn dat er geen Tip is geweest. Daarnaast is ook de hoeveelheid koek in de kast opgelopen, en het krijgen van koek was lange tijd verbonden aan het volgen van Youturn. Klager merkt op dat de Tip-bijeenkomsten, zoals genoemd in het aanvullend verweer, hem niet zijn aangeboden. Klager heeft deze bijeenkomsten dan ook niet geweigerd. De data van 13 en 25 mei 2016 waarop volgens de directie wel Tip-bijeenkomsten zijn gehouden zeggen klager niets. Het is klager onduidelijk of de Tip-bijeenkomsten wel aan de andere jeugdigen zijn aangeboden. Volgens klager worden de Tip-bijeenkomsten normaliter op de groep georganiseerd en is dit niet te missen.
Klager volgt dagelijks alleen ’s-middags van 13:15 uur tot 15:00 uur onderwijs, aangezien het ochtendprogramma niet de studierichting van zijn keuze aanbiedt. Als hij niet ’s-middags naar school gaat, dan mag hij niet op verlof. Klager is dus wel iedere keer naar school gegaan, terwijl Tip normaal gesproken om 13.15 uur begint.
Standpunt directie
Klager heeft gedurende de acht weken voorafgaand aan het schrijven van de klacht de reguliere ehandeling gehad die op groep [...] wordt geboden. Zo heeft hij individuele gesprekken met zijn behandelcoördinator en muziektherapie gehad. De directie geeft aan dat de Tip-bijeenkomsten wel worden georganiseerd, maar dat deze door stelselmatige weigering van de groep jeugdigen soms geen doorgang vinden.
In het aanvullend verweer heeft de directie diverse data genoemd waarop de Tip-bijeenkomsten zijn gehouden al dan niet geweigerd. De directie geeft aan dat er op 5, 12 en 17 juli en op 25 augustus en 2 september 2016 Tip-bijeenkomsten zijn gehouden en dat de Tip-bijeenkomst op 9 september 2016 is geweigerd. Op 9 september was er echter wel een jongen die heel graag de Tip-bijeenkomst wilde bijwonen. Onbekend is wie dat was. Een minimum aantal van twee personen is nodig om de Tip-bijeenkomst door te laten gaan. Indien slechts één persoon wil deelnemen, gaat de Tip-bijeenkomst dus niet door. Het is mogelijk dat jeugdigen de Tip-bijeenkomst weigeren, in dat geval verblijven ze tijdens de bijeenkomst op hun kamer. Stelselmatig weigeren zorgt er echter wel voor dat een jeugdige zijn profielen niet haalt en ook geen beloning krijgt. Er wordt niet persoonlijk aan jeugdigen gevraagd om deel te nemen aan de Tip-bijeenkomsten. Tevens is het gebruik van een flipover niet meer verplicht. Verder wordt niet geregistreerd wie een Tip-bijeenkomst weigert. Er wordt alleen geregistreerd of de Tip-bijeenkomst door kan gaan of niet en zo nee wat de reden daarvan is.
De directie deelt verder mee dat er in de maand juni 2016 geen Tip-bijeenkomsten zijn georganiseerd.
Beoordeling
Op grond van artikel 77 Reglement justitiële jeugdinrichtingen (hierna Rjj) is de inrichting verplicht om passende zorg aan te bieden. Het moet gaan om zorg van goed niveau, in ieder geval doeltreffend en doelmatig. De zorg moet zijn gericht op de jeugdige en afgestemd op de reële behoefte van de jeugdige.
Ontvankelijkheid
Op grond van artikel 65, tweede lid van de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen (hierna Bjj) kan een jeugdige bij de beklagcommissie beklag doen over enig andere beslissing die een beperking inhoudt van een recht dat de jeugdige op grond van een bij of krachtens deze wet (…) toekomt.
De beklagcommissie is van oordeel dat klager – nu hij zich beklaagt over een beslissing die een beperking inhoudt van zijn recht op passende zorg - in zijn beklag kan worden ontvangen.
Inhoudelijk
De basismethodiek Youturn is erop gericht jeugdigen te helpen bij:
A) het ontwikkelen van competenties en aanleren van vaardigheden om taken te vervullen, waarvoor zij zich in het dagelijks leven gesteld zien en
B) het ontwikkelen van moreel besef en verantwoordelijk gedrag en elkaar hierbij te helpen.
Youturn bestaat uit 5 fases, waarvan de eerste drie binnen de JJI worden uitgevoerd. Die fases bestaan weer uit profielen, die jeugdigen kunnen behalen als ze voldoen aan de voorwaarden hiervoor. Het bijwonen van Tip-bijeenkomsten maakt deel uit van het behalen van die profielen.
Uit informatie van de inrichting is gebleken dat het uitgangspunt van de behandelmethodiek Youturn is, dat de Tip-bijeenkomsten op tijdstippen worden georganiseerd waarop er geen onderwijs is. Daarnaast zouden jeugdigen de Tip-bijeenkomsten in beginsel niet mogen weigeren en zou een weigering door de gehele groep in principe niet moeten kunnen plaatsvinden of moeten worden geaccepteerd.
Uit de verklaring van de directie blijkt dat de Tip-bijeenkomsten voor groep […] op dinsdag om 13:15 uur worden georganiseerd. Dit tijdstip valt samen met de onderwijsuren van klager, waardoor hij geen effectief gebruik kan maken van zijn recht op passende zorg.
Verder blijkt dat jeugdigen van klagers groep de Tip-bijeenkomsten stelselmatig weigeren en dat de Tip-bijeenkomsten dan niet doorgaan, omdat er een minimum aantal van 2 aanwezigen moet zijn. Er wordt niet genoteerd wie van de jeugdigen wel naar de Tip-bijeenkomsten wil komen. Daarnaast heeft de directie erkend dat er gedurende de maand juni helemaal geen Tip-bijeenkomsten zijn georganiseerd.
De beklagcommissie stelt op grond van bovenstaande vast dat de inrichting waar het klager betreft niet heeft voldaan aan de uitgangspunten van Youturn. Klager is geen passende Youturn-zorg geboden. In ieder geval is deze zorg niet doeltreffend en doelmatig, nu deze plaatsvindt tijdens klagers onderwijsuren en klager niet op de hoogte is wanneer die Tip-bijeenkomsten plaatsvinden. Nu klager aangeeft wel Tip-bijeenkomsten te willen bijwonen en er diverse Tip-bijeenkomsten niet zijn doorgegaan, heeft klager als gevolg hiervan achterstand opgelopen in het behalen van zijn profielen en is derhalve geen sprake van zorg die gericht is op klager en is afgestemd op klagers reële behoefte. De beklagcommissie is van oordeel dat het beklag gegrond moet worden verklaard.
Nu de rechtsgevolgen van de bestreden beslissing niet meer ongedaan zijn te maken, komt klager een tegemoetkoming toe voor het geen doorgang vinden van vier Tip-bijeenkomsten in april/mei 2016 en alle Tip-bijeenkomsten in de maand juni 2016. Klager komt naar redelijkheid en billijkheid een tegemoetkoming toe van € 20,--.
Advies
De beklagcommissie adviseert de inrichting bij te gaan houden welke jeugdigen de Tip-bijeenkomsten willen bijwonen en wie dit weigeren en wanneer de Tip-bijeenkomsten hebben plaatsgevonden en wanneer niet. Hierdoor kan inzichtelijk worden gemaakt wat de oorzaak is van het niet tijdig behalen van Youturn-fases en/of profielen. Tevens kan de inrichting dan de zorg van de wel bereidwillige jeugdigen afstemmen op hun reële behoefte. Door het niet registreren van de bereidheid van jeugdigen tot het volgen van Tip-bijeenkomsten, kan een verkeerd beeld van die jeugdigen worden geschetst, wat gevolgen kan hebben voor de toekomstige behandeling binnen de inrichting en het beeld wat de rechtbank van hen heeft. Daarnaast zijn Tip-bijeenkomsten in principe verplicht en zou het dus niet mogelijk moeten zijn voor jeugdigen om deze bijeenkomsten te weigeren. Hier zou beleid op moeten komen.
BESLISSING
De beklagcommissie:
- verklaart het beklag gegrond.
- kent klager een tegemoetkoming toe van € 20,-- (door de inrichting uit te betalen).
Aldus gegeven door mr. […], voorzitter van de beklagcommissie, mr. [….] en dhr. […], leden, in tegenwoordigheid van [,…], secretaris, op 17 oktober 2016.